Minulý týden jsme měli přednášku na téma zábavních parků a horských drah.
V rámci našeho hlavního designového předmětu totiž máme letos navíc sérii přednášek a promítání na témata urbanismu. To proto, aby se zvedla úroveň té části našich projektů, kde analyzujeme, pro koho, na jakém místě, za jakým účelem stavíme, co tím dosáhneme a jak to ovlivní okolí.
Když jsem poprvé slyšela téma přednášky, říkala jsem si: hm?? Nicméně pak to dostalo smysl a byla to snad nejlepší, jakou jsme zatím měli!
Paní přednášející začala vyprávět o tom, jak vznik zábavních parků souvisel s průmyslovou revolucí. Jednou z mnoha radikálních změn, kterou přinesla, byla novinka v podobě týdne rozděleného na pracovní dny a víkendy. Najednou vyvstala otázka, co bude takové velké množství lidi dělat se svým volným časem. Města cítila potřebu tuto otázku řešit, začít plánovat budovy a místa, kde se dá takový čas příjemně strávit, prý mimo jiné z obavy, že jinak ho bude moc lidí krátit v hospodách popíjením. Tak vznikly zábavní parky, jakožto oslava technologie a pokroku, která replikovala industriální realitu každodenního života. A staly se okamžitě masově populární záležitostí.
Jak je možné, že bylo tak velké množství lidí ochotno zaplatit za to, aby svůj den strávili v chaotickém a hlučném prostředí plném mašin, které navíc reflektovali jejich běžný den?
Průmyslová revoluce přinesla nové, doposud naprosto nevídané možnosti. Tyto věci byly však naprosto nedosažitelné pro drtivou většinu populace a právě zábavní parky nabízely možnost aspoň okusit pocit létání či jízdy ve vlaku, díky atrakcím jako velice populární Maximova létající mašina či vagón, který se natřásá a promítá obrázky na okna tak, jako by člověk seděl ve skutečném.
Průmyslová revoluce také přinesla radikální změnu stylu života a vzhledu měst, ve velice krátkém časovém intervalu. Objevil se nový strach, strach z nehod způsobených technologií, která se vymkla kontrole, a právě ten se v parcích dařilo překonat.
Po druhé světové válce jejich popularita zase výrazně klesla. To bylo spojené s nastupujícím koncem entusiasmu a novou nedůvěrou vůči technologiím a všemu, co je oslavovalo.
Maxime's flying machine
08/10/2013
Žádné komentáře:
Okomentovat