Maker in residence - krok třetí

V rámci tohoto projektu jsme si mohli vybrat ze čtyř typů „makera“, pro koho budeme naši dílnu a galerií navrhovat. Možnosti byly člověk, který pracuje s kovem, člověk, který vyrábí věci ze stříbra, robot, v rámci čehož bylo možné vybrat si, jaký typ robota, a cosi pod zkratkou CNC, což jsem nikdy plně nepochopila a z letmého pohledu na google bych to stejně nebyla schopná stručně vysvětlit.

Dalším krokem na programu byla návštěva již existující dílny, kde nás provedli, o všem nám povyprávěli a zodpověděli naše dotazy. To abychom se mohli pořádně seznámit s tím, co vlastně náš klient dělá. Bylo třeba pochopit celý výrobní proces, pozorovat a zanalyzovat, jaké nástroje jsou potřeba, kolik zabírají místa, jaké konkrétní požadavky mají jednotlivé části procesu, jaké světlo je kdy potřeba, co je nebezpečné, co je hlučné, co práší, apod. A zde přichází na řadu diagramy, speciálně oblíbená položka našeho tutora, které věnoval jednu asi dvou hodinovou přednášku plnou ukázek diagramů různých známých architektů a zdůraznění, že to je velice podstatná věc v designovém procesu. Jejich použití při analýza takovéto návštěvy může vypadat třeba takto (toto je opět jedna stránka portfolia vytištěná na formátu A3):


V dané dílně ale také není všechno perfektní a právě ta analýza z její návštěvy slouží k tomu, aby se člověk zamyslel, co jsou tedy jednotlivé kroky jeho výrobního procesu, jaké vybavení je pro ně nutné a co jsou ideální podmínky. V případě stříbro-tepce (tak slovník překládá anglický pojem silversmith) máme dva procesy. V rámci jednoho se roztavené stříbro lije do formy a vyrábí se tak hlavně menší předměty jako šperky a příbory. Při druhém se používají stříbrné pláty, které se nahřeji a pomocí různých nástrojů tvarují. Závěrečné úpravy a leštění jsou pak v obou těchto případech stejné. Zároveň s tímhle je nutné myslet na to, jaké části má obsahovat naše galerie a co je zase vyžadováno pro ně. U všeho je pak důležité uvědomit si, kolik prostoru to přibližně zabere.


Teď se můžeme podívat, které oblasti mají podobné požadavky a omezení a rozdělit je podle toho do jakýchsi skupin. A už vidíme, že tyto dvě místnosti by měly být ve sklepě, zatímco jiné části ideálně pod střechou, že toto musí být od prostoru, kudy prochází návštěvníci, izolováno, zatímco toto je neškodné a naopak divácky velmi atraktivní. Zároveň je díky těmto diagramům dobře vidět, co se jak a kam vejde, kolik prostoru je tedy třeba.


A bum, ani nevíte jak a už máte kostru návrhu. Samozřejmě jak designovací proces postupuje, ještě se to vyvíjí a může hodně změnit. Jen se tím snažím ukázat, že navrhování stavby není o tom, že si člověk sedne, pustí uzdu fantazii a vymyslí co nejdivočejší věc. Že nejdřív je třeba udělat kus takovéto práce, která nám určí velkou část designu, a až poté se můžeme snažit v tom malém prostoru, který ještě zbývá, uplatnit nějakou tu kreativitu.

29/06/2013

Žádné komentáře:

Okomentovat