Maker in residence - krok druhý

Dalším krokem našeho semestrálního projektu byla návštěva místa, kde má náš skvostný návrh stát. Zamířili jsme do Bethnal Green, části ve východním Londýně, a první slova našeho tutora byla: „Raději sem nechoďte sami. A rozhodně sem nechoďte po setmění.“ A druhá slova byla: „Haha, ale opravdu, opravdu sem nechoďte po setmění.“ Ale za bílého dne to bylo v klidu. Lokalita, plán a nárys (snad se elevation v češtině řekně nárys, já v tomhle trochu plavu) místa činu jsou elementární součástí portfolia.



Naše stavební parcela byl pozůstatek po zbořeném domě v řadě jiných domů. Byla rozdělena na čtyři části a každé čtvrtině naší skupiny byla přidělená jedna z nich. Takže jsme stavěli na pozemku obdélníkového tvaru deset krát šest metrů, což není zrovna moc, který je navíc ze tří stran obklopen budovami, takže na okna nám zbývá jenom jedna zeď. Polovina lidí to měla s krásným výhledem přímo na park, který ležel naproti. My druhá polovina jsme měli pozemek, kde ta jediná přístupná strana směřovala na sever do úzké temné uličky. V prvním případě to znamenalo pamatovat na to, že slunce pečící přímo do oken neomezené jakýmkoli stínem není příjemná záležitost. Ve našem případě bylo naopak třeba vykompenzovat fakt, že ze severu jde nejmíň světla. Také bylo nutno vzít v potaz, že ulička je jenom tři metry široká (hlavně v případě, že by člověk potřeboval dopravit nějaké velké stroje/komponenty/cokoli) a člověk v ní prochází kolem zadních částí domů, kde je mnohem míň a menších oken, často nepravidelná, zamřížovaná či oplocená, což rozhodně nevytváří přívětivý dojem a může nám být překážkou. Všechny tyto poznatky je třeba nějak zpracovat. Např. do takovéto analýzy světla.


Vedle stavební parcely a jejího bezprostředního okolí bylo ale třeba prozkoumat danou lokalitu i v trošku širším úhlu pohledu. Dostali jsme docela dlouhý seznam věcí, na které se v různě rozdělených skupinkách zaměřit. Historie čtvrti. Architektonický kontext, neboli prvky typické a netypické pro danou oblast. Abychom pak věděli, jak na to jít, pokud chceme návrh, který zapadne do okolí, a jak, chceme-li něco jako pěst na oko, co přitáhne pozornost. Národností složení obyvatel. Typ staveb v okolí – hodně škol? Málo škol? Hřiště? Rezidenční? Administrativní. Přístup. Ve smyslu možnosti hromadné dopravy apod., abychom se ujistili, že naše potenciální návštěvníky galerie neodradí to, že se k nám hrozně špatně dojíždí. Kriminalita. Zvlášť pokud je zvýšená, nechceme navrhnout nic, co zlodějům ulehčí práci, ale chceme navrhnout něco, co přiláká a vzbudí pocit bezpečí v lidech přicházejících ze všech koutů Londýna. 

Co jsem nezmínila, naše galerie s dílnou je jakože malá pobočka Victoria and Albert Museum, velkého, renomovaného uměleckého muzea v nóbl čtvrti. Takže před námi je výzva navrhnout stavbu, která uspokojí vybrané umělecké choutky typických návštěvníků tohoto muzea a zároveň ve čtvrti, kde se opravdu nedoporučuje toulat se po setmění, přiláká místní obyvatelé, kteří asi normálně do galerií moc zapálení nebudou. Právě kvůli všem těmto užitečným poznatkům a jejich pozdější aplikaci je nutné začít projekt pořádnou site analysis. V rámci toho seznamu, co jsme dostali, jsme si nakonec měli zvolit body, co jsme považovali za nejdůležitější, a zpracované na několika stránkách zahrnout do portfolia. Zde příklad historického přehledu a několika různých analýz (cirkulace lidí a dopravy - rušnost, mhd, přístupové cesty, typ budov v nejbližším okolí).



04/06/2013

Žádné komentáře:

Okomentovat