Maker in residence - krok čtvrtý

Nyní může začít samotný designový proces. Myslím, že už z dosavadního popisu je jasné, že čisté kreativity je v rámci celého procesu málo. Ve chvíli, kdy člověk dokončí onu úvodní analýzu, má již jakousi základní podobu díla danou tím, jak vypadá stavební parcela a co všechno je vyžadováno v takové dílně a galerii. Takže toho prostoru pro uplatnění vlastní bezbřehé fantazie a divokých nápadů zbývá málo. Rozhodně je nutno hned od počátků věků vědět, že vymyslet něco jenom proto, že se mi to tak líbí, vypadá to hezky, je to cool, že to naprosto nelze! Design musí mít své opodstatnění, protože to pak odlišuje místa, která takříkajíc architektonicky fungují, od jiných.

Ani to pořád není tak jednoduché! Jedna věc je, že část podoby je daná právě tou analýzou celého procesu, který se v budově odehrává. Ovšem kdyby to bylo jediné, na čem stavíte svůj návrh, nestačilo by to. To, co takový návrh teprve pozvedne na mnohem vyšší úroveň a vdechne mu tu „architekturu“, je něco, co stojí nad tím vším, čímž to celé propojí a vyzdvihne. A tím něčím je koncept. Základní prvek/esence/stavební kámen/klíč celého designu. A takový koncept se nevymyslí jen tak, pro takový koncept je nutné se obrátit na již existující stavby a právě teď přišly na scénu ty precedenty, kterým jsme se věnovali na začátku.

Takže jsme jednoho krásného ateliérového dne měli workshop. Na ten jsme potřebovali půdorys stavební parcely, půdorysy precedentů, které nás oslovují a rádi bychom je použili a půdorysy jednotlivých částí dílny se vším vybavením a prostorem, který zabírají. To všechno na jednom měřítku 1:100. A spoustu průhledného papíru, buď pauzáku, nebo jakéhokoli klidně levného tenkého papíru, přes který se dá obkreslovat. A o co šlo. Na těch precedentech jsme měli vyhmátnout onen koncept, key design, prvky, které se nám na tom zamlouvají. Pak s pomocí překreslování jsme je měli zkombinovat s těma konkrétníma prostorama, které v budově potřebujeme. S pomocí plánu stavební parcely, abychom viděli, jak se nám to tam vejde. Takto jsme si prostě měli hrát, zkoušet, vymýšlet, překreslovat, překrývat jednotlivé plány, posouvat, štelovat, kombinovat, a tak dále. Na konci se měl zrodit náš úplně první návrh. (Tohle teda není můj úplně první návrh, ale ten byl tak nepoužitelný, že jsem stejným způsobem, ale s lepším pochopením celé věci, stvořila jiný, viz zde, a až ten dále rozvíjela).


K návrhu se udělá rychlý kartónový model. No spíš „rychlý“, protože udělat takovýto model za míň než jeden celý den dle mě není v lidských silách. Nicméně jde o to, že až na tom 3D zpracování člověk najednou vidí mnohem lépe, co je divné, co nefunguje, kde je chyba, apod. Takže potom je schopen pokračovat ve vývoji svého designu a onoho hlavního konceptu. V portfoliu je pak nutno pomocí oněch plánů, fotek, diagramů, čehokoli ukázat, jaká myšlenka stála na počátku a jak se vyvíjela, až dospěla do finálního bodu. O tom ale zase příště, zde několik mých vývojových stupňů.



15/07/2013

Žádné komentáře:

Okomentovat