Napadlo mě, že bych vám mohla představit svojí školu i trochu víc obecně, nejen přes konkrétní projekty, ale i jak to celkově funguje. Pokud vás to náhodou zajímá. Nebo v případě studentů architektury pokud chcete zjistit, jak moc se to liší/neliší od vaší zkušenosti. Takže budiž pár příspěvků o tom, jaká
je výuka.
Úplně nejvíc
zásadní je ateliér, neboli po našem po anglicku studio. Studio je svaté. Je to ten nejdůležitější předmět, z celkových sto dvaceti kreditů za rok tvoří šedesát. Příprava na něj tvoří tak devadesát procent z času přípravy do školy a příprava do školy tvoří tak dvě stě procent z času, který máte. Prostory ateliérů jsou otevřené i přes víkendy a část roku neoficiálně, část roku oficiálně i přes noc. Takže v před deadlinových časech tam vlastně bydlíte. Ve třeťáku tam vlastně bydlíte pořád. No fakt, když máte varnou konvici, Costa Coffee přímo ve škole a sprchy taky, nic vám nechybí. Je to takové mystické místo plné papírů, pravítek, tužek, modelů, kelímků od kafe, obalů od jídla či improvizovaných míst na spaní, které se vám na první pohled možná jeví jako skládka, ale pak rychle pochopíte jeho hodnotu. Je vašim domovem i vězením, milujete jej i nenávidíte a navždy bude zajímat speciální místo mezi vašimi vzpomínkami. Pro pochopení atmosféry studia si projděte ty gify, pochází ze svatého webu http://architortureschool.tumblr.com/, který geniálně vystihuje život architektonického studenta (kdekoli). Pro serióznější popis čtěte dál.
When someone asks what studio is like
V ateliéru se navrhuje. Vždy je jeden projekt na jeden semestr, v každém z nich jiný, a na konci semestrů se odevzdává portfolio, většinou formátu A2, ale bývají i větší či menší, které se hodnotí. Do ateliérů jsou první
ročníky rozděleny náhodně dle bůh ví jakého systému a druhé a třetí si je
vybírají. Není to výběr garantovaný, spíš je to tak, že napíšete tři favority
(a jeden ateliér, kam určitě nechcete) a pak se modlíte, a když dostatečně,
skončíte tam, kde jste chtěli. Neumím říct, jestli někdo skončil v úplně jiném
ateliéru než v jedné z jeho tří voleb. Ovšem pokaždé se stane, že
jsou takové, kam chtějí všichni, a pak naopak takové, které si napíše jen velmi
málo lidí, což je docela prekérní situace pro jejich vedoucí.
V těchto
ateliérech jsou druháci a třeťáci smíchaní, ideálně v poměru půl na půl,
ale právě ne vždy se to tak povede. Resp. tak to bývalo, těsně po mém odchodu
se ale systém změnil a ročníky jsou oddělené, což je dle mého (a většiny mých
spolužáků) názoru pěkně na pytel. Za prvé pak máte míň možností výběru. Za
druhé, a to je důležitější, v tom druhém ročníku je nesmírně cenné čerpat
inspiraci a poznatky z prací třeťáků a v tom třetím příjemně lechtá
ego to, jak na vás ti druháci vzhlížejí, i když jen do momentu, než vytáhnou svoje
práce a vy vidíte, jak si stojí v porovnání s těmi vašimi, a chcete
se jít zahrabat. Navíc díky tomu ty lidi mimo váš ročník konečně poznáte a
můžete spolu svorně nadávat na prváky, jak jsou hrozně hluční a chtěli byste na
ně něco z toho patra shodit. No vážně, vývoj je úplně každý rok
takový, že ti nováčci, ještě přece jenom mají nějakou energii a jsou jednoduše
otravní, ale pak už je ta škola semele a po prvních prázdninách se vrátí
pokorní a potichu a ti nový prváci je otravují úplně stejně, jako oni otravovali před rokem vás.
When someone is playing music out loud in the studio
When someone is laughing out loud on
show they are watching at the studio
show they are watching at the studio
Samotná
ateliérová výuka probíhá dva dny v týdnu a to ve stylu, jaký si konkrétní
profesoři určí. Je jeden hlavní vedoucí a jeden vedlejší, někteří jsou
full-time profesoři, jiní praktikující architekti, co si do školy odskakují z práce,
a na nich stojí a padá celá kvalita výuky. Přístupy se různí. Někteří mají rádi
hromadná sezení, kdy se práce ukazují a komentují před všemi, protože člověk
může najít užitečné rady i ve feedbacku spolužákům a zároveň sám přispět do
debaty. Jiní naopak jedou mnohem raději individuální tutoriály, kdy se prostě
dostavíte v daný čas na svoji privátní konzultaci. Já osobně si myslím, že
ten první model všichni spolu je mnohem přínosnější. Projekty si také vymýšlí
profesoři a je to vždy jeden na semestr. Najdou se tací, kteří se hned vytasí
se zadáním finálního projektu, a najdou se i tací, kteří stráví prvních pár
týdnů sérií různých cvičení a až poté vám prozradí, co z toho nakonec
bude.
After telling my friend how many hours I spend in studio
When I don't feel like doing work in studio
Dvakrát do
semestru se konají tzv. crits (nebo review po americku, pokud se nepletu). Jedná se o formální prezentaci dosavadního
pokroku na projektu před vlastním profesorem a hostujícím kritikem, kterým bývá
buď vedoucí jiného ateliéru či nějaký externí architekt, kteří vám pak dají dost obsáhlou zpětnou vazbu. Je vždy otázka, zda se
už nyní zaměřit na reprezentativní formu práce, tzn. vytištěné na A2/A1
formátu, krásné a vše říkající. Jsou ateliéry, kde se na vás za to dost mračí,
když to tak není. V těch ostatních také platí, že to samozřejmě vypadá
lépe, ale v reálu to pak záleží na tom, kdo má věci pod kontrolou, zvládá
svůj time-management a stihne to tak připravit, a kdo naopak něco zběsile
dodělává ještě dvě hodiny před svou prezentací a řídí se heslem, že
nejdůležitější je představit ten koncept a návrh a získat feedback, graficky hezké se to
dá udělat až potom. Těmito crits se věčně straší a občas to bývá drsné a slzavé, ale je to hrozně užitečná a stežejní součást výuky.
Na závěr bych ráda dodala, že všechno, co jsem teď napsala, se vztahuje k Westminsteru (té mojí škole). Obecně asi všude v Anglii platí, že ateliéry jsou nejdůležitější, ale jejich konkrétní struktura se pak liší školu od školy, někde je třeba celý ročník v jednom, jinde mají zase víc těch dalších předmětů atp.
03/08/16
Žádné komentáře:
Okomentovat