Už mi běží druhý týden školy,
takže vám můžu popsat ten první a trochu přiblížit, jak
taková výuka vypadá. Možná se budu opakovat, ale přijde mi
logické v rychlosti připomenout, že náš ročník je rozdělen do
čtyř skupin po třiceti studentech, v rámci kterých máme tzv.
studio works. Já je mám v úterý a v pátek.
Studio
Co jsme dělali? Měli jsme si donýst
krabici, obyčejnou, kartonovou, určitých rozměrů. V ateliéru
jsme se pak rozdělili do dvou skupin a každá začala stavět svoji
věž do předkresleného půdorysu jeden krát jeden metr. Celá
skupina jednu věž dohromady. Vždycky se postavilo patro, změřily
rozměry krabic a celé se to načrtlo a zapsalo, aby měl každý z
nás přesné informace. Po třetím patře nám došly krabice, tak
jsme to pak kreslili celé, nejdřív každou stranu zvlášť, potom
prostorově celý objekt. Dává to smysl? Řekněme, že jo. Ono
tohle všechno má asi nějaké odborné pojmenování, ale já ho v
této chvíli v češtině bohužel netuším, jsem ráda, že jsem
se konečně naučila ty anglické pojmy. Protože přesně jejich
neznalost byla největší překážkou v pochopení domácího
úkolu. Měli jsme si představit, že jsme z té věže vyjmuli
jakýsi abstraktní tvar (třeba krychle, nebo hranol, nebo cokoli
neurčitého) a tak to nakreslit v perspektivě, půdorysu, nárysu
(to je ono! to je to, jak kreslíte jenom jednu stranu) a řezu.
Ovšem než jsem pochopila, že ty anglické pojmy znamenají tohle,
a ujasnila si, jak přesně se to očekává, trvalo to asi dvacet
minut otázek a diskusí s tutorem. Naštěstí i angličtí studenti
vypadali zpočátku hodně zmateně a nakonec to docela dávalo
smysl.
Na další hodině, v pátek, jsme
navzájem zhodnotili naše výtvory, načež to pak celé s námi
prošel ten tutor a v rámci toho nám řekl spoustu různých
poznatků a rad. Na základě toho všeho jsme se měli pokusit nějak
tu naši práci předělat k lepšímu. Pak byl oběd. Pauza na něj
bývá zatím většinou tak hodinu a půl, s tím, že během toho
člověk může klidně pořád být ve studiu. Každopádně pak
jsme se opět sešli a už jsme dostali zadání na další týden.
Což je vlastně tenhle týden a jde o to, že ve trojicích
pracujeme s dřevěným kusem nábytku, který jsme si měli sehnat.
V naprosto drtivé většině jsou to židle. Ale k tomu všemu více
příště. Teď vám řeknu ještě něco o přednáškách.
Přednášky
Odehrávají se ve středu a jsou dvě.
V deset (jak příjemné, když vám všechny ty tři dny školy v
týdnu začínají v deset! Ale nemyslete si, jsou lidi, kteří se
tváří, že jsem chudák, protože oni začínají nejdřív v
jedenáct) začala cultural context lecture. Byla o tom, o čem bude
v budoucnu. Prošli jsme otázky, z nichž budeme vybírat jednu, na
kterou budeme zpracovávat semestrální esej. Abyste měli
představu, je tam např.: Zhodnotit, jakým způsobem bylo
vyhovující dělnické město kolem továrny Baťa na periferii
Londýna pro své nájemníky v době, kdy bylo postaveno, a jak by
to bylo teď. Nebo na základě srovnání dvou konkrétních staveb
automobilek, které od sebe dělí asi sto let, zpracovat propojení
a vliv automobilového průmyslu na architekturu těchto budov a jeho
vývoj a změnu v průběhu let, která se právě projevuje na těch
stavbách. Nebo zhodnotit cíle a plány, které hrály hlavní roli
při výstavbě jednoho konkrétního londýnského obytného
komplexu, jak se to projevilo ve finální realizaci a jak to funguje
doteď. Tohoto typu jsou všechny otázky a vážně to zní
zajímavě, jen si teda umím těžko představit, jak budu něco
takového vypracovávat. Ale nakonec jsem si řekla, že bych mohla
té škole trochu důvěřovat, asi umí odhadnout, kdo na ni má a
kdo ne, tak to snad nějak zvládnu :).
Pak jsme se šli projít. Zase
rozděleni do skupin, tentokrát do pěti, každá šla jinam,
některá s tutorem, některá self-guided. My jsme zhlédli nějaké
dvě výstavy, docela zajímavé, ale za podrobný popis asi teď
nestojí. Nicméně první hodinu přednáška, první semestr hlavně
moderní architektura, a pak procházka v těchle skupinách – tak
to bude ještě další tři týdny. Potom budou buď přednášky
dvě, nebo po té první budou následovat jakési seance nad vývojem
našich esejí, včetně návštěv míst s nimi spojenými, jelikož
esej musí být ilustrovaná. My velcí potenciální architekti
bychom totiž měli ideálně i spát se skicákem, abychom mohli
kdykoliv zakreslit jakoukoli případnou inspiraci, a i u psaného
textu se musíme náležitě vykreslit.
Odpoledne pak byla druhá přednáška,
tzv. introduction to technical studies. Opět hlavně o tom, co
budeme dělat. Taky něco jako esej, ale v tomhle případě mnohem
víc ilustrovanou, protože si budeme mít vybrat nějakou budovu
typu stadion, nádraží, apod. a na sérii kreseb ukázat a popsat
její technické řešení. Vlastně možná ani nemáme dělat esej,
možná máme odevzdat jen portfolio. Zbytek hodiny jsme si ukazovali
nějaké technické architektonické hračičky; třeba kontejner,
kde když zmáčknete jedno tlačítko, tak se z něj rozbalí dům;
nebo projekt domů, které se vyrobí v továrně asi za šest týdnů,
některé dekorativní prvky přizpůsobí přání zákazníka,
kterému je to následně zasláno v jakési velké krabici s
návodem, jak si dům složit. To bylo náhodou dost zajímavé! A
tak jsem zvědavá na další hodiny.
04/10/2012
Žádné komentáře:
Okomentovat