První studijní týden


Už mi běží druhý týden školy, takže vám můžu popsat ten první a trochu přiblížit, jak taková výuka vypadá. Možná se budu opakovat, ale přijde mi logické v rychlosti připomenout, že náš ročník je rozdělen do čtyř skupin po třiceti studentech, v rámci kterých máme tzv. studio works. Já je mám v úterý a v pátek.

Studio
Co jsme dělali? Měli jsme si donýst krabici, obyčejnou, kartonovou, určitých rozměrů. V ateliéru jsme se pak rozdělili do dvou skupin a každá začala stavět svoji věž do předkresleného půdorysu jeden krát jeden metr. Celá skupina jednu věž dohromady. Vždycky se postavilo patro, změřily rozměry krabic a celé se to načrtlo a zapsalo, aby měl každý z nás přesné informace. Po třetím patře nám došly krabice, tak jsme to pak kreslili celé, nejdřív každou stranu zvlášť, potom prostorově celý objekt. Dává to smysl? Řekněme, že jo. Ono tohle všechno má asi nějaké odborné pojmenování, ale já ho v této chvíli v češtině bohužel netuším, jsem ráda, že jsem se konečně naučila ty anglické pojmy. Protože přesně jejich neznalost byla největší překážkou v pochopení domácího úkolu. Měli jsme si představit, že jsme z té věže vyjmuli jakýsi abstraktní tvar (třeba krychle, nebo hranol, nebo cokoli neurčitého) a tak to nakreslit v perspektivě, půdorysu, nárysu (to je ono! to je to, jak kreslíte jenom jednu stranu) a řezu. Ovšem než jsem pochopila, že ty anglické pojmy znamenají tohle, a ujasnila si, jak přesně se to očekává, trvalo to asi dvacet minut otázek a diskusí s tutorem. Naštěstí i angličtí studenti vypadali zpočátku hodně zmateně a nakonec to docela dávalo smysl.

Na další hodině, v pátek, jsme navzájem zhodnotili naše výtvory, načež to pak celé s námi prošel ten tutor a v rámci toho nám řekl spoustu různých poznatků a rad. Na základě toho všeho jsme se měli pokusit nějak tu naši práci předělat k lepšímu. Pak byl oběd. Pauza na něj bývá zatím většinou tak hodinu a půl, s tím, že během toho člověk může klidně pořád být ve studiu. Každopádně pak jsme se opět sešli a už jsme dostali zadání na další týden. Což je vlastně tenhle týden a jde o to, že ve trojicích pracujeme s dřevěným kusem nábytku, který jsme si měli sehnat. V naprosto drtivé většině jsou to židle. Ale k tomu všemu více příště. Teď vám řeknu ještě něco o přednáškách.

Přednášky
Odehrávají se ve středu a jsou dvě. V deset (jak příjemné, když vám všechny ty tři dny školy v týdnu začínají v deset! Ale nemyslete si, jsou lidi, kteří se tváří, že jsem chudák, protože oni začínají nejdřív v jedenáct) začala cultural context lecture. Byla o tom, o čem bude v budoucnu. Prošli jsme otázky, z nichž budeme vybírat jednu, na kterou budeme zpracovávat semestrální esej. Abyste měli představu, je tam např.: Zhodnotit, jakým způsobem bylo vyhovující dělnické město kolem továrny Baťa na periferii Londýna pro své nájemníky v době, kdy bylo postaveno, a jak by to bylo teď. Nebo na základě srovnání dvou konkrétních staveb automobilek, které od sebe dělí asi sto let, zpracovat propojení a vliv automobilového průmyslu na architekturu těchto budov a jeho vývoj a změnu v průběhu let, která se právě projevuje na těch stavbách. Nebo zhodnotit cíle a plány, které hrály hlavní roli při výstavbě jednoho konkrétního londýnského obytného komplexu, jak se to projevilo ve finální realizaci a jak to funguje doteď. Tohoto typu jsou všechny otázky a vážně to zní zajímavě, jen si teda umím těžko představit, jak budu něco takového vypracovávat. Ale nakonec jsem si řekla, že bych mohla té škole trochu důvěřovat, asi umí odhadnout, kdo na ni má a kdo ne, tak to snad nějak zvládnu :).

Pak jsme se šli projít. Zase rozděleni do skupin, tentokrát do pěti, každá šla jinam, některá s tutorem, některá self-guided. My jsme zhlédli nějaké dvě výstavy, docela zajímavé, ale za podrobný popis asi teď nestojí. Nicméně první hodinu přednáška, první semestr hlavně moderní architektura, a pak procházka v těchle skupinách – tak to bude ještě další tři týdny. Potom budou buď přednášky dvě, nebo po té první budou následovat jakési seance nad vývojem našich esejí, včetně návštěv míst s nimi spojenými, jelikož esej musí být ilustrovaná. My velcí potenciální architekti bychom totiž měli ideálně i spát se skicákem, abychom mohli kdykoliv zakreslit jakoukoli případnou inspiraci, a i u psaného textu se musíme náležitě vykreslit.

Odpoledne pak byla druhá přednáška, tzv. introduction to technical studies. Opět hlavně o tom, co budeme dělat. Taky něco jako esej, ale v tomhle případě mnohem víc ilustrovanou, protože si budeme mít vybrat nějakou budovu typu stadion, nádraží, apod. a na sérii kreseb ukázat a popsat její technické řešení. Vlastně možná ani nemáme dělat esej, možná máme odevzdat jen portfolio. Zbytek hodiny jsme si ukazovali nějaké technické architektonické hračičky; třeba kontejner, kde když zmáčknete jedno tlačítko, tak se z něj rozbalí dům; nebo projekt domů, které se vyrobí v továrně asi za šest týdnů, některé dekorativní prvky přizpůsobí přání zákazníka, kterému je to následně zasláno v jakési velké krabici s návodem, jak si dům složit. To bylo náhodou dost zajímavé! A tak jsem zvědavá na další hodiny.

04/10/2012

Žádné komentáře:

Okomentovat